Saturday, 7 November 2015

İran Tatlısı Tarifi - Şole Zerd

İran'a yaptığım seyahatlerde, İran'ın damak zevkini anlama fırsatım oldu. Gördüm ki, İran'da yemekler bizimkilerden biraz daha baharatlı fakat rahatsız edecek kadar değil. Eğer ki baharatla hiç aranız yoksa rahatsız olursunuz. İran'da bazı yemeklere erik ya da ayva gibi meyveler de eklenir. Genelde bunların kuruları olur ve bence yemeğe lezzet katar. İran mutfağının vazgeçilmezi de tabiki pirinç ve zaferandır. Zaferan bizim bildiğimiz safran. Ve tatlılara gelirsek, İran'ın vazgeçmediği bir tatlı olan "Şole Zerd." İran'dayken gittiğim her evde Şole Zerd yemişimdir diyebilirim. Çok meşhur bir tatlı ve çok da lezzetli. Türkiye'de ki sütlaca benzer bir tatlıdır fakat daha ağır tadar. Daha önce pişirdim mi? Evet, sizler için... Tarifini İran'lı bir arkadaşımdan aldım. Türkçe'ye çevirmem 1 saatimi aldı ve pişirdim. Sizinle tarifi paylaşayım...
7 su bardağı su
1 su bardağı pirinç
2 su bardağı şeker
Zaferan (Safran)
Gülsuyu
Süsleme için
Toz tarçın
Badem
Suyla pirinci tencereye alıp iyice pişene kadar pişiriyoruz. Bu aşamada karıştırmaya gerek yok. Su yok oluncaya kadar, karışım muhallebi kıvamına gelinceye kadar pişiriyoruz. Daha sonra şekeri ilave edip şeker eriyene kadar karıştırarak pişiriyoruz. Daha sonra önceden kaynamış suda beklettiğimiz 1 tutam zarefanı (suyun rengi sarı olduktan sonra) karışıma atıyoruz. Bu aşamada muhallebimizin renginin sararması gerekli. Daha sonra isteğe göre gülsuyu atıyoruz. Eğer tadını sevmiyorsanız 1 tatlı kaşığı, eğer seviyorsanız 1 ya da 2 yemek kaşığı kadar gülsuyu atıyoruz, karıştırıyoruz. Bu işlem bittikten sonra hazırladığımız muhallebinin demlenmesi gerekiyor. Demlenirken tencerenin kapağının altına bir adet havlu seriyoruz ki buhardan oluşan sular muhallebiyi sulandırmasın. Dipnot veriyorum.. Bu tatlı kalıp şeklinde de olabilir ya da kâsede de olabilir. Eğer ki kalıp şeklinde çıkaracaksanız karışıma dokunmuyoruz fakat kâsede sunacaksanız biraz daha su katabilirsiniz ki daha yumuşak olsun. Demleme işlemi de bittikten sonra kalıplara ya da kâselere döküp biraz bekledikten sonra süsleme kısmına geçiyoruz. Süslemesi çok zevki gerçekten. Ben İran'dan özel olarak gelen bademlerle süsledim. Türkiye'de bunlar böyle satılıyor mu bilmiyorum ama eğer ki satılmıyorsa da yapması çok zor değil. Normal bademleri suda beklettikten sonra kabuklarını soyup ince ince dilimliyoruz, fotoğraftaki şekli alıyor. Toz tarçını da güzelce ekledikten sonra tatlımız hazır hâle geliyor. Tarifi denerseniz, yorumlarınız bekliyorum. Afiyet olsun :)

8 comments:

  1. Merhaba, İran tatlısını merak ettim okudum ama bu bildiğimiz Zerde. Ellerinize sağlık, afiyet olsun :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zerde'den daha yoğun bi yapısı ve daha yoğun bi tadı var. Çok teşekkür ederim vaktinizi ayırdığınız için :)

      Delete
  2. Merhabalar, Çok leziz ve iştah açıcı görünüyor. Ellerinize sağlık.

    Saygılar.

    ReplyDelete
  3. Merhaba blogunuzu takipteyim bloguma beklerim

    ReplyDelete
  4. Yaşasın geleneksel tatlar! ❤

    ReplyDelete