Thursday, 19 November 2015

İran'dan 3 Tat

Ne zaman ailemden ya da akrabalarımdan biri İran'a yolculuk yapsa, veyahut ne zaman İran'dan aile dostlarımız gelse, onlarla birlikte gelmesi kesin olan bir takım şeyler vardır. Eğer çok yakınınız geliyorsa size mutlaka akik,firuze,dur-i necef,zümrüt,yakut gibi özel taşlardan olan yüzük,kolye tarzı şeyler getirirler. Yıllardır gidip gelen insanların içinde olduğum için, hatta o insanlardan da biri olduğum için, demem o ki odamın her yerinden yüzük ve kolye fışkırıyor. :) Takıların dışında, Türkiye'de bulamayacağınız tarzda seccadeler geliyor. Özellikle bekar kızların çeyizlerine konması üzerine gelen süslü ve simli seccadeler. Sanırsam 1 çekmecem sadece çeyizime ayrılmış seccadeyle dolu. Tabiki ben ayırmadım, ama acı gerçekler bunlar... ^^ Ayrıca İran'da özel olarak kullanılan, "çadıra" denilen kıyafet için kumaş getirenlerde olur. Belkide en sevdiğim olaydır çadıra kumaşının gelmesi. Çünkü o kıyafeti giymeyi, yada bizim tabirimizle çadıra kullanmayı çok severim, tabi sadece evin içinde. ^^
Yiyecek kısmına geçersek, ki asıl anlatmak istediğim kısım... Hurma sever bir aileyseniz, bir bavul sadece hurmaya ayrılır. Nedendir bilmem belkide 7 nesil saysak sülalede hurma sevmeyen tek benimdir herhalde. Herneyse, paket paket hurma gelir, eşe dosta hediye niyetine verilir. Olmazsa olmazların başındaysa, İran'ın meşhur tatlarından olan tatlılar...
Bunlardan ilki "Gez." İçinde fıstık olan bu tatlının köpüksü bir yapısı var. Yerken hafiften yapışıklık hissi uyandırıyor. Bu yüzden ben çay içerken yemeyi tercih ediyorum. Şahsen Türk olan arkadaşlarıma bu tatlıdan ikram ettiğimde ne hikmetse tatlıyı helvaya benzettiler. Acaba bi tek ben mi benzetemiyorum diye düşünmeden edememiştim... İran'da yediğiniz her şeyin içinde olduğu gibi bu tatlıda da hafif gülsuyu tadı var. İki ayrı markadan gelmişti en son, birini ağabeyim getirmişti bir diğerini de aile dostumuz getirmişti. Şöyle göstereyim...
Şu dişlerini gösteren hanımlı olan paketi hiç mi hiç sevmiyorum ama olsun, çeşit çeşittir.
Bir diğer tatlıya gelirsek, ki kendisi benim favorimdir. "Sohan" adlı tatlı. Bu tatlıya bayılıyorum diyebilirim. Biraz fazla yağlıdır, bu yüzden bizlerden de sevmeyenler çok oluyor. Sohan'ın çok değişik türleri var, asıl tadı aynı olsada şekilleri değişik değişik olabiliyor. Eğer İran'a yolunuz düşerde bir tatlıcıya girerseniz size Sohan'ın çeşitlerinden hepsini tek tek bıkmadan usanmadan tattırır. Sadesi oluyor, üstünde ve içinde yeşil fıstık, badem parçaları olanları oluyor. İçinde değişik bir takım krema gibi olanlarından da oluyor. Ama inanın hepsi birbirinden lezzetli. Buda tabiki çayla çok güzel gidiyor. ^^ Sohan genelde tenekeden olan kutuların içinde satılıyor, ve inanmazsınız ama bu kutular çok şirin olduğu için Sohan bittikten sonra evde her türlü eşyayı içinde toplamak için atmıyoruz,saklıyoruz. Bizim evde dikiş kutusu gibi, ıvır zıvırı toplamak için bolca sohan kutuları vardır mesela. ^^ Şöyle göstermem gerekirse ...
Yeri gelmişken de söyleyeyim, fotoğrafta da gördüğünüz üzere, İran'a giden her bayan çay tabağı almadan dönmüyor. Yada en azından ben öyle görüyorum. :) Çay bardakları da genelde kupa tarzında olanlardan kullanılıyor, fotoğraftaki de benim emektar. Biri eskise bir diğerini çıkarıp kullanıyorum. İran'da da genelde bu tarz bardaklar kullanılıyor çay için.
Bir diğerine geçersek, tatlı değilde şeker diyelim buna. "Nabat şekeri..." İran'da çayın yanında toz şeker vermezler, ve zaten çay kaşığıda yoktur. Ya nabat şekeriyle çay içersin, yada kıtlama dediğimiz tarzda çay içersin. Nabat şekerinin de değişik türleri var. Nanelisi, zaferanlısı... Sade olanları en makbul olanlar bence, sonuçta çayla içiyorsun. Bir önceki fotoğrafta fark ettiyseniz çayımın yanında bir şey var ya hani, odur nabat şekeri. Bu çubuklu olanlarından, çay bardağına batırıp karıştırarak kullanıyoruz bu şekeri. Çubuksuz olanları da var, onlarıda ağıza atıp öyle içiyorsun çayını. Çubuklu olanları favorimdir. ^^ Bu şimdi göreceğiniz, zaferanlı olan. Zaferan dediğimde bildiğimiz safran, yanlış anlaşılmasın. Şöyle ki ;
Bu yazımda böyleydi, umarım okurken zevk alabilmişsinizdir, esen kalın :)

9 comments:

  1. Merhaba yaziniz cok hoş blogunzu takibe geldim bloguma bekletim

    ReplyDelete
    Replies
    1. Çok teşekkür ederim, hemen gelirim :)

      Delete
  2. blog keşif etkinliğinden geldim ve hemen bu güzel blogu takibe aldım . bende beklerim...
    www.soslubadem.blogspot.com.tr

    ReplyDelete
  3. İran'ın değişik ve enteresan bir kültürü var çok merak ediyorum dogrusu oralari. Ozellikle de yemek kulturu. Yalniz cok uzak kulturlere sahip degiliz herhalde begenirim yemeklerinizi. Bundan sonra sık sık bakacagim blogunuza. Bu arada gulsuyunu bizde kullaniriz tatlilarimiza. Sevgiler...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biraz ağır baharat dışında çok uzak değil kültürler evet katılıyorum. Gülsuyuda aşırı bir şekilde kullanılıyor. Beğendiyseniz blogumu ne mutlu, çok teşekkürler :)

      Delete
  4. Amazing post dear! You have a wonderful blog:)

    www.bloglovin.com/blog/3880191

    ReplyDelete
  5. Çok değişik tatlara benziyor. Soran ı merak ettim doğrusu.
    Blog keşif etkinliği sayesinde blogunuzu buldum. Takibe aldım sizi de blogumda beklerim
    Blogumda şuanda bir cekilis de var
    Sevgiler
    suichenn.blogspot.com.tr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teşekkür ederim. Bende geldim blogunuza, sevgiler ^^

      Delete