Thursday, 17 March 2016

Haft Seen Sofrası

Haft Seen İran'da kutlanılan Nevruz'un bir geleneğidir. Her yıl Nevruz gelmeden önce İran'da Haft Seen sofrası için hazırlıklar başlar. Haft Seen kelime anlamı olarak "7 seen" demek. Bu masa 7 tane S harfi ile başlayan şeyleri barındırır. Bunların hepsi farklı şeyleri sembolize eder.
1. Seeb yani elma. Elma olmazsa olmazlardan bir tanesidir. Doğal güzelliği temsil eder ve kırmızı elma olması önemlidir.
2. Sabze yani yeşillik ya da bitki diyebiliriz. Baharı, doğayı ve neşeyi ifade eder.
3. Senjed yani iğde. Bilgeliği, aklı ve sevgiyi temsil eder.
4. Serkeh yani sirke. Sabrı ve uzun, sağlıklı yaşamayı temsil eder.
5. Somaq yani sumak. Sumak sabrı ve güneşin doğuşunun rengini ifade eder.
6. Seer yani sarımsak. Sarımsak ise tıbbı belirtir.
7. Samano; buğday unundan yapılan puding tarzında bir İran tatlısıdır.
Bu 7 madde Haft Seen masasında mutlaka olması gereken şeylerdir. Bunlar dışında masada olan ama S harfi ile başlamayan bir çok şeyde masaya konulur. Ve bunların hepsi güzel şeyleri temsil eder. Mesela ayna, boyanmış yumurtalar, Kuran-ı Kerim, Hafız'ın Divanı ya da ünlü Fars şairi Firdevsi'nin Şehname adlı kitabı, turuncu renkte balıklar, şamdanlar ve bozuk paralar. Yani sağlığı, zenginliği, saadeti, mutluluğu temsil eden şeyler...
Nevruzla ilgili daha ayrıntılı bir yazım gelecek, okuduğunuz için teşekkürler :)

9 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. teşekkürler güzel bilgi için canım ben de Farsça şiirlere bayılıyorum çok duygulular gerçekten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ben teşekkür ederim :) kesinlikle harikalar...

      Delete
  3. Annemde cocukken igde yapraklarini uzerimize surerdi bereket getirsin diye. Ne guzel adetleriniz var oyle...

    ReplyDelete
    Replies
    1. İğde yaprağını ilk defa duyuyorum, her yörenin kendine has şeyleri var galiba :) bencede güzel adetler ^^

      Delete
  4. Annemde cocukken igde yapraklarini uzerimize surerdi bereket getirsin diye. Ne guzel adetleriniz var oyle...

    ReplyDelete
  5. merhaba blogunuzu yeni keşfettim çok sevdim ve hemen takibe aldım! banada beklerim http://nuranseker.blogspot.com.tr/

    ReplyDelete