Wednesday, 1 June 2016

Efsanevi Kuş Simurg

Simurg, Fars sanatında kuş şeklinde, kanatlı bir yaratık olarak resmedilmiştir. Antik bir İran efsanesine göre, Simurg kendisini alevlerle kaplayana kadar 1700 yıl yaşar, başka kayıtlarda ise onun ölümsüz olduğuna değinilmiştir. Bu kuş o kadar yaşlıdır ki dünyanın yıkılışına üç kez tanık olmuştur böylece bütün zamanların bilgisine sahiptir. Daha sonraki İran geleneklerinde Simurg, ilahiliğin bir sembolü olmuştur.
Bilgi Ağacı'nda bir yuvası olduğu söylenen Simurg, uçuşa kalktığında bilgi ağacının yapraklarını titretir ve her bitkinin tohumlarının dökülmesine neden olur. Bu tohumlar dünyanın her yanına dağılır ve gelmiş geçmiş her bitki çeşidinin kök almasını sağlar, bu bitkiler sayesinde de insanoğlu tüm hastalıkları tedavi ederler.
Firdevsi'nin Şahname'sinde de Simurg kuşundan bahsedilmiştir. Şahname'ye göre; Sam'ın oğlu Zal'i, Elburz dağından almış ve kendi yavrularıyla birlikte büyütmüştür. Bir süre sonra Sam, gördüğü rüya ile oğlu Zal'i aramaya koyulmuş ve bulmuştur. Simurg, Zal'i babasına teslim ederken ona bir de tüy vermiş ve lüzumu anında onu ateşe atarak yardım istemesini tavsiye etmiştir. Simurg böylece Rüstem ile İsfendiyar arasındaki savaşta Zal'in isteği ile Rüstem'in yardımına koşmuş, onun galip gelmesinde yardımcı olmuştur.

10 comments:

  1. Enteresan bilgilermiş, teşekkürler.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ben teşekkür ederim, mersi ☺

      Delete
  2. Enteresan bilgiler dünya 3 kez yıkılmış mı?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gördüğüne göre yıkılmıştır

      Delete
  3. Mitolojik yazıları seviyorum, denk geldiğimde okumak hoşuma gidiyor. Simurg'u duymuştum, aynı isimde blogu olan bir arkadaşımız var, ilk onun vesilesiyle öğrenmiştim hakkında bir şeyler. Güzel bir yazıydı. Elinize sağlık. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Güzel bir denk gelme olmuş, çok teşekkürler :)

      Delete
    2. ben de bu kadar bilmiyordum. benim bildiğim daha farklı şeylerdi. blogum adına yeni şeyler daha öğrendim, teşekkürler. :)

      Delete
    3. Bende Simurg hakkında olan çoğu şeyi yazmadım. İçlerinden seçerek en beğendiklerimi yazdım :) ben teşekkür ederim ^^

      Delete