Tuesday, 7 June 2016

Şehname

İran'ın Tus bölgesinde yaşamış olan Firdevsi'nin eski İran efsaneleri üzerine kurulu manzum destanıdır. 10. yüzyılda kaleme alınmıştır ve 60 bin beyitlik bir eserdir. İran edebiyatının en büyük eserlerinden biri olarak kabul edilir.
İçerik olarak Şehname; tarih öncesi zamanlardan başlayıp Sasani İmparatorluğu sonuna dek tüm eski İran krallarını inceler. İran tarihiyle ilgili rivayetler toplanmış, bu eser otuz yılda oluşturulmuştur. Firdevsi, "bununla İran milletini yeniden dirilttim" diyerek Şehname'nin önemini ve değerini ifade etmiştir. Şehname'nin kaleme alınmasından sonra, Doğu edebiyatlarında Şehname yazma geleneği başlamıştır. Şehnamenin meddahlar tarafından ezberden okunduğu rivayeti de vardır. Şehname'nin Divan edebiyatı üzerindeki etkisi de oldukça fazladır.
Ayrıca Şehname'nin günümüzde bir tercümesi de mevcuttur.

2 comments:

  1. Selam canım! (Profil görselinden bayan olduğunu düşündüm, değilsen canım kısmını yazmadığımı ve sonuna kalp koymadığımı farzet) Blogunu çok sevdim. Ben de bir İran loverim, hatta Farsça öğrendim bu sevgiyle. Acaba İran'da mı yaşıyorsun? Yoksa Azeri Türk'ü müsün? Sorular sorular :) Blogunu takibe aldım. Sen de bana gelsene, çiçek topladım, mis gibi kokuyor şu anda! ❤

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamlar :) İran'da yaşamıyorum, evet azeriyim tatlım 😇 farsça öğrenmiş olmanız çok hoş :) hemen geliyorum bloga ^^

      Delete